135. Het combineren van tools.












Op dit blog ICT-idee zijn op dit moment 134 toepassingen beschreven en als afzonderlijke eenheden gepresenteerd. Met enige creativiteit zijn ze ook te combineren.
Zo gebruikte @ Sjaboepaan en @michelboer op 7 november tijdens een studiedag van Critical Skills te Oeffelt een drietal tools die tegelijkertijd werden ingezet.
Tumblr werd gebruikt om de opdrachten te verstrekken en toe te lichten en links te verspreiden.
Linoit werd ingezet om te brainstormen en TodaysMeet om tijdens het brainstormen online met elkaar te overleggen.
Het verstrekken van één kort internetadres was voldoende om alle benodigdheden beschikbaar te stellen.

Deze werkwijze was voor mij een eye-opener en heb ik toegepast op het volgende.
De school waar ik werk verzorgt workshops Mediawijsheid op basisscholen waarvan wij leerlingen krijgen.
Op donderdag 14 dec. 2012 werd ik door de regionale TV Regio Sudwest geïnterviewd over deze workshop. Dat interview tref je hier.
Tijdens die workshop gaan we o.a. met leerlingen in gesprek over Mediawijsheid en spelen we mediawijsheid-spelletjes die door leerlingen van onze school zijn ontworpen.
Na afloop van de workshop adviseren wij de klas om samen met hun meester of juf het "Ganzenborspel Mediawijsheid" te spelen en mee te doen aan een prijspuzzel. Een aantal vragen van die puzzel kan pas worden opgelost als er o.a. een digitale legpuzzel is gemaakt, een digitaal memoryspel is gespeeld en een digitale gatentekst is ingevuld, die alledrie te maken hebben  met Mediawijsheid.
Het verstrekken van de benodigde gegevens, zoals de opdrachten +  toelichting, de internetadressen en de manier van inleveren van de oplossingen leverde problemen en onduidelijkheden op.
De manier van werken van @Sjaboepaan en @michelboer bracht in deze de oplossing.

Klik hier voor het resultaat.
Door afzonderlijke tools te combineren ontstond voor onze workshop Mediawijsheid een geheel.
Met het verstrekken van slechts één URL kregen de deelnemende scholen de beschikking over alle benodigde informatie.
Tackk werd ingezet voor het verstrekken van de opdrachten en een toelichting daarop, de internetadressen en het indienen van de oplossingen van de puzzel.
Thinglink voor het spelen van een interactief Ganzenbord over Mediawijsheid, Jigzone voor het maken van een digitale legpuzzel en Textivate voor het invullen van een digitale gatentekst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten