Onderwijziger

Nooit verwacht en toch gekregen !!!

Op 12 juni 2012 werd ICT-idee op initiatief van Lente in het Onderwijs vereerd met een onderwijzigerbadge. Zie ook: Onderwijzigers gezocht.

131. Maak een online educatief memoryspel met Match the Memory

Ga naar Match the Memory

Match the Memory is een tool waarmee het mogelijk is om online memoryspelltetjes te maken. Een memoryspel bestaat uit een verzameling kaartjes waarvan er steeds twee bij elkaar passen. Steeds moeten er twee kaartjes worden omgedraaid. Zijn dat twee kaartjes die bij elkaar horen dan worden zij uit het spel verwijderd. Zijn alle paren bij elkaar gezocht en dus verwijderd dan is het spel afgelopen.

Match the Memory biedt de mogelijkheid om op de kaartjes zowel teksten, illustraties als combinaties daarvan op te nemen. Deze mogelijkheid maakt de tool uitermate geschikt om in te zetten voor educatieve doeleinden.
Match the Memory is zo in te stellen dat er een tekst verschijnt zodra twee bij elkaar horende kaartjes zijn aangeklikt. Dat kan zijn een compliment, maar bijvoorbeeld ook een informatieve tekst, die uitleg geeft over datgene dat op de kaartjes is opgenomen.

Spelletjes die gemaakt zijn met Match the Memory kunnen met anderen worden gedeeld. De spelletjes krijgen namelijk een eigen internetadres. Door dat aan anderen te verstrekken kunnen zij naar dat adres surfen en het spelletje spelen.
Match the Memory  werkt ook op de iPad en andere tablets.

Match the Memory is gratis en zeer eenvoudig in gebruik. Wel is het nodig om een account aan te vragen *. Omdat het account van Match the Memory wordt gekoppeld  aan het account  van Google, Yahoo, AOL, OpenID, Flickr, Technorati, Wordpress, Blogger, Verisign, Vidoop, ClaimID, LiveJournal of MySpace kan dat alleen als je al een account hebt bij één van deze diensten. Is dat niet het geval dan moet je dat eerst bij één van die diensten aanvragen.

* Het is ook mogelijk om zonder account een spel te maken. Zonder account is het later echter niet mogelijk om wijzigingen aan te brengen in eerder gemaaktje spelletjes.

Het ontwerpen van een memoryspel met Match the Memory werkt niet naar behoren onder de Internet Explorer. Gebruik voor het maken van een spel een andere browser, bijvoorbeeld Chrome of Firefox. Met Chrome ging alles naar wens. Memoryspelletjes kunnen wel gespeeld worden met de Internet Explorer.

De volgende ideeen kunnen dienen als voorbeeld voor paarvorming:
- Namen van uitvinders en de uitvindingen die zij hebben gedaan.
- De namen van hoofdsteden en de bijbehorende landen.
- Een woord in het Nederlands en de vertaling daarvan in een vreemde taal.
- Jaartallen en de gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in dat jaar.

Voorbeelden van memoryspel over:
- "Mediawijsheid" van @HvanSchie
- "Uitvindingen en hun uitvinders" van @HvanSchie.
- "Kruiden" - MBO-horeca-spel van @sienjaal en @karinwinters
- "Vleesbegrippen" - MBO-horeca-spel van @sienjaal en @karinwinters
- "Vissoorten" - MBO-horeca-spel van @sienjaal en @karinwinters

Hieronder een stap voor stap uitleg over het gebruik van Match the Memory .

Zo vraag je een account aan bij Match the Memory en log je in.
- Surf naar http://matchthememory.com/
- Klik rechts bovenin op "Login".
- Klik op de naam van de dienst waarbij je al een account hebt en voer de gevraagde
  gegevens in.
- Na het invoeren van de gegevens ben je ingelogd op Match the Memory.

NB. Je kunt weer uitloggen door rechts bovenin te klikken op de knop "Logout".

Zo begin je met het maken van een memoryspel.
- Surf naar http://matchthememory.com/ en login.
- Klik rechts bovenin op de knop "Create".
- Voer bij "Gameaddress" het internetadres in van je spel.
  Voer je in "vogels" dan kun je het spel later spelen op
   http://matchthememory.com/vogels
- Voer bij "Gametitle" een titel in voor het spel. Deze titel verschijnt later boven het
   spel.
- Geef bij "Number of Matches" aan uit hoeveel paren het spel bestaat.
- Geef bij "Layout" aan of de kaartjes liggend of staand moeten worden afgebeeld.
- Kies een thema voor het spel door op het thema van je keuze te klikken.
- Geef bij "Cardtype" aan of het spel moet bestaan uit alleen maar teksten of illustraties
  of een combinatie daarvan en of de bijelkaar behorende kaartjes dezelfde illustraties
  of  teksten bevatten of niet. Dit kun je later bij de afzonderlijke kaartjes nog
  veranderen.
- Kies bij "Background color" een achtergrondkleur voor je kaartjes, bij "Font Color" 
  een kleur voor de tekst, bij "Font Size" de lettergrootte van de tekst en bij "Font" het
  lettertype.
- Geef bij "Public Game" aan of je het spel wilt publiceren of niet.
- Klik op de knop "Create Game" om de ingevoerde gegevens op te slaan en naar de
  omgeving te gaan waar je de gegevens voor de afzonderlijke kaartjes kunt invoeren.

Zo vul je de kaartjes van het spel met gegevens.
Je bent aangekomen op het tabblad "Cards". Op dit tabblad kun je per kaartpaar aangeven wat er op de kaartjes moet verschijnen en hoe dat erop moet komnen en welke tekst in beeld moet komen als er een paar is gevormd.

Gegevens die je invoert worden automatisch opgeslagen.

- Voer bij "Title" de titel in van het scherm dat verschijnt als bij elkaar behorende
   kaartjes zijn aangeklikt.
- Kies bij "Cardtype" welke combinatie van tekst en illustratie je wilt gebruiken.
- Geef aan welke teksten/plaatjes je op de kaartjes wilt opnemen.
- Geef bij "Text Placement" aan waar de tekst op het kaartpaar moet verschijnen.
- Zet een vinkje voor "Background Color under Text?".
- Voer bij "Match Pop-Up" in welke tekst in beeld moet komen als er een juist
  kaartpaar is aangeklikt.
- Klik op "New Card 2" herhaal bovenstaande voor het tweede kaartpaar en doe
  hetzelfde bij de nog resterende kaartparen.
- Klik op de knop "Play" om je spel te controleren.

Zo kun je eigen afbeeldingen toevoegen aan een spel.
- Klik op het tabblad "Picture Upload".
- Klik op "Browse", zoek op je pc naar het gewenste plaatje, klik erop en klik op "Openen".
- Ga nu naar het tabblad "Cards". Als je kiest voor één van de opties waarbij een plaatje moet worden
  opgenomen verschijnt in het overzicht met illustraties de geuploade illustratie.
- Klik erop om die toe te voegen.

Zo kun je wijzigingen aanbrengen in een eerder gemaakt spel.
- Surf naar http://matchthememory.com/ en login.
- Klik rechts bovenin op "My account".
- Klik op het tabblad "Created Games".
- Klik achter de naam van het spel dat je wilt wijzigen en op "Edit".
- Op de tabbladen "Game Details", "Picture Upload" en "Cards" tref je de pagina's
  waar je de wijzigingen kunt aanbrengen.

Zo kun je een eerder gemaakt spel weer verwijderen.
- Surf naar http://matchthememory.com/ en login.
- Klik rechts bovenin op "My account".
- Klik op het tabblad "Created Games".
- Klik achter de naam van het spel dat je wilt verwijderen op "Delete".

Zo kun je een spel delen met anderen.
- Bij het maken van een spel heb je een "Gameaddress" opgegeven.
- Het internetadres van het spel is http://matchthememory.com/opgegeven
  gameaddress.
- Verstrek dit adres aan anderen via bijvoorbeeld Twitter, Email, Facebook, website of 
  weblog. Als anderen naar dit adres surfen kunnen zij het spel spelen.

Demofilmpjes waarin het gebruik van "Match the Memory" wordt toegelicht.






2 opmerkingen:

  1. Een prima idee. Maar ik kan dus niet de kaartjes achteraf aanpassen. Mijn veranderingen worden gewoon niet doorgevoerd... Hoewel ik wel een account heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dacht ik eerst ook. Maar de volgende dag waren de aangebrachte veranderingen wel doorgevoerd. Dus het duurde even.

      Verwijderen